Lokstation


Efter rivningen av DSJ2 sparade jag bl.a. den påbörjade lokstationen. Tanken var att använda den som bas till en modul att använda på MMM-körningar. Låter betydligt lättare än det visade sig vara...

Det första momentet blev att 'rama in' den plywoodplatta lokstationen var byggd på. Dessutom staga upp den och sen dra alla kablar som behövs. Med det jobbet avklarat såg det hela ut så här på under- resp. översida:

Eftersom all räls redan var lagd kunde det roliga, landskapandet, börja nästan med en gång. Jag hade också redan samlat på mig eller byggt de flesta byggnader jag hade tänkt mig använda, att placera ut dem på ett trovärdigt sätt tog ett tag men efter ingående studier av diverse referensmaterial fick jag i alla fall till det så jag blev nöjd. Sen visade det sig i alla fall att jag ändrade en hel del men det är ju bra att ha en plan, även om man inte följer den.

Några kommentarer om byggnaderna:
Lokstallet är sveriges vanligaste H0-lokstall, Kibris 'Ottbergen'. Lättbyggt och snyggt. Jag fixade till taket så takkuporna försvann och satte skorstenar i dörränden. Dessutom målade jag väggarna i en något blekare ton.
Dressinsstallet är scratchbyggt av kollegieblockkartong efter förebild i Nora.
Vedskjulet är några bitar Northeasternträ kompletterat med kartong och några träbitar.
Det röda magasinet i bildens överkant kommer från Ristat och Skuret (RIP).
Brandboden mellan spåren till höger är byggt av plast efter förebild från Stockholm Ö.
Det större magasinet i bildens nederkant rationaliserades bort men är byggt av plast med förebild från Nora.
Skyddsrummet (det grå röret hitom lokstallet) är byggt av ett litet rör med bakpulver limmat på ytan för att efterlikna betong. Även det har en förebild i något annorlunda form i Nora.

Saknas på bilden ovan men poppar upp på några bilder längre ner gör bl.a. Teknobyggs kolbrygga, ett vattentorn från Heljan och ett scratchbyggt sandtorn inspirerat av en bild från Falun.

I stora drag följde jag sen den arbetsgång jag beskriver på sidan om landskapstips. Golvet till lokstallet byggdes upp av ett rejält lager spackel, i övrigt användes bara konventionella metoder och material.

En rejäl bit av lokstationsområdet utgörs av kollagret. Avgränsningen byggde jag av hoplöddarälsbitar med trälister mellan.Lite pyssligt men det blev helt ok tycker jag.

Så här såg det hela ut innan ballasteringen påbörjades. Eftersom en hel del vatten skulle vräkas över alltihop plockade jag bort eller täckte saker av trä och kartong, sånt som annars plägar inta nya, spännande men ofta oönskade former när de blöts ner.

Jag gjorde ett experiment med sand limmat med utspätt vitlim för att se hur sandens färg påverkas, min erfarenhet sade mig att sand, efter limning och torkning, behåller sin 'blöta' färg. Den erfarenheten visade sig vara helt korrekt. Eftersom jag vill ha ljusa färger på det mesta, inkl. sanden gjorde jag ett till experiment. Jag använde Matt Medium istället för vitlim. Perfekt! 

Vissa detaljer limmades fast innan ballastering för att det ska se ut som om de står I snarare än marken. Här kan man också se att jag särat på och målat sliprarna i lite varierande färger. Ett drygt jobb men med god effekt.

Att få till en jämn och fin yta när man ballasterar stora ytor som de här är en konst jag definitivt inte behärskar upptäckte jag. Eftersom jag inte kände något större hopp om att lyckas lära mig hur man ska göra bestämde jag mig för att helt enkelt strunta i att det ser lite knepigt ut på sina ställen.

Slutresultatet blev ok i alla fall tyckte jag, skulle det se för jäkligt ut kan man ju alltid lägga dit grönmojs, grövre sand eller nåt...

Den här bilden illustrerar två ting. Dels några av de detaljer jag pillade dit, dels att det behövs en ofattbar mängd bråte, skräp och annat för att det inte ska se alldeles för städat ut.

Bredvid cykelstället står mina föräldrars första bil, utrustad med registreringsskylt och stänklappar, ett måste på bilar från 60- och 70-talet. (När försvann de förresten...?)

Här syns det scratchade sandtornet med den lilla sandboden där sand och kompressor samsas om utrymmet. Teknobyggs underbara kolbrygga ser man ju också tydligt. Kranen är inte monterad på bilden men dess fundament syns.

Det mesta arbetet bestod av att detaljera hela området med sånt som kan finnas. Mycket mer behövs uppenbarligen men redan med det lilla som kommit på plats ser det hyfsat ut tycker jag.

Det här är väl inte slutresultatet, det finns lite småpyssel att komplettera med, bl.a. ska ju taket till lokstallet läggas på och några träd och buskar ska planteras på kullen till höger, men i huvudsak är det så här det kommer att se ut. På bilden längst ner ser man dessutom effekten av att spruta lortfärg över ställen där det är tänkt att marken ska ha blivit neroljad.