tankvagnar


Att smutsa ner tankvagnar bävar jag lite inför. Det första jag vågade mig på i lortväg var att försöka dämpa Ag/Al-glansen med hjälp av samma beiga färg som jag använt på Hbis-vagnarna. Den blaskningen är alltså det enda som är gjort på vagnen här.


En dag fick jag ett ryck och bestämde mig för att börja experimentera lite med just tankvagnsvädring, huvudsakligen för att se vad som funkar för mig och vad som inte gör det. Efter att ha tittat på ett massivt antal förebilder på nätet kunde jag konstatera att det finns ett stort antal olika effekter (solblekning, damm, bromsdamm, rost, oljespill...) att försöka replikera i olika hög grad och i olika kombinationer. 
 
För att få lite att experimentera med plockade jag fram drygt 40 tankvagnar och ställde upp på bordet. Här syns de flesta av dem en bit in i lortandet.

Innan ni nu gör nåt på egen hand, läs mina slutsatser längst ner på sidan!
 
 
'Vanligt' damm

Jag började med att spruta att tunt lager ljust brungrå färg på underredet. Jag börjar spruta underifrån och kompletterar sen med mer efter humör. Färgen späddes rätt tunn och jag hade lite högre tryck på sprutan än normalt. Så här ser det förresten ut där jag sitter.

Här är några före-efter-bilder. Med lite god vilja kan man här, på en Borlänge/Klein-vagn, se den milda effekten av det tunna lagret damm. Så här långt kommen undrar jag om jag inte varit alldeles för försiktig. Jag ska fortsätta med vädringen och se hur det blir med resten av vädringseffekterna pålagda, det är möjligt att det blir ett dammlager till lite senare.


Blaskvädring

För att dels dämpa ner färgerna på vagnen (nåt man alltså också kan åstadkomma genom att spruta ett tunt lager ljusgrått), dels förstärka reliefen i detaljerna på ytan, provade jag att lägga på en blask, bara på eller i närheten av de detaljer eller former jag ville lyfta fram. Jag använde främst en mörkbrun färg och spädde den väldigt tunt, nästan lite för tunt faktiskt.


Bromsdamm

Som ett experiment, och för att testa ett tips jag fick, bestämde jag mig för att spruta på 'bromsdamm' på underredet. En väldigt tunn blask betående av en massa delar vatten, en del spolarvätska för ytspänningens skull, och ett par delar havannabrun akrylfärg (ljust brun) från Clas Ohlsson. Sprutades på flödigt.

Man måste lägga på rätt tjockt upptäckte jag och frågan är om jag inte i alla fall på tankvagnar hellre penslar på blasket. Dessutom ser det på bilderna ut som om blasket kanske var lite väl tunt den här gången. 
 
På några vagnar väntade jag med bromsdammet för att istället spruta med 'bromsdammsbrun' färg i vanlig ordning, dvs inte så blaskigt som det första försöket.
 

Rostfläckar

Ännu ett experiment baserat på tips hämtat från nätet blev att dutta på små fläckar med mattlack, ha på lite rostfärgat pulver (i mitt fall brunockra hobbypigment - kostade 28 spänn för drygt 20 år sen...) och sen pensla ut det som om det runnit rostigt vatten.

Jag tyckte först inte det blev nån vidare effekt så jag penslade på en hel del ytterligare pulver över i stort sett hela cisternen.

När vagnen sen såg helt genomrostig ut fick jag lite ågren. Det går ju att torka bort pulvret med en fuktig trasbit men jag passade på att kolla om ett lager mattlack verkligen dämpar ner pulvret. Och jodå, visst gjorde det så. Blev riktigt bra tycker jag.

Den här tekniken är helt klart användbar. Naturligtvis kan den förfinas, mina lärdomar är att man ska ha en liten pensel snarare än en stor och bred, hårda borst snarare än mjuka och komma ihåg att mattlacken torkar snabbt. Pensla inte på mattlack på mer än en halv sida i taget så hinner man dutta på pulvret innan det torkar.

Dessutom finns det nog anledning att varna för att gå till överdrift. Här som i så många andra sammanhang. Sammantaget blir effekten lätt dominerande, det är väl ok att ett antal vagnar är rejält rostiga men det är ju inte så de flesta tankvagnar ser ut.

Spill

Spill verkar vara rätt ovanligt i verkligheten och baserat på mina taffliga försök får det gärna bli så i modell också. Det mesta jag testade blev misslyckat. Det första steget var en grundning med sprutan med en lite mörkt gråbrun färg.

Nästa steg skulle så bli tunna penseldrag med brunsvart blask som skulle rinna lite fint längs sidan. Resultatet blev väl snarast att betrakta som avskräckande exempel. (Precis som bilden ovan visar den nedan upp vad som sker om man sitter och drömmer med sprutan i handen). Jag blev nog övertygad om att man inte ska använda blask i 'spilltillverkningen'.

Som ett experiment provade jag sen att torrborsta spillränder men tycker väl inte det heller blev nåt att rekommendera.

Jag fortsatte med att försöka pensla spillet med outspädd färg och tunn pensel. Bättre, men inte blev det riktigt perfekt. Nu lutar jag nog i alla fall åt att det här är en lämplig teknik, det behövs bara avsevärt mycket mer övning för att få till det...

I samband med pulvringen, i nästa steg, provade jag att få till en spilleffekt med samma svarta pulver som duttades på runt luckan. Resultatet blev inte heller nu riktigt perfekt men det gav definitivt en bra effekt.


Pulvervädring

Pulver har jag dels använt till rostfläckarna som nämns ovan, dels för att åstadkomma en rent allmän 'skitighet'. Jag gjorde först ett litet experiment för att se vad som händer om man mattlackar pulvret/pigmentet. Den blå Nordwaggonvagnen penslades först med lite rostbrunt pulver, sen med ljusgrått över hela tanken. Det ljusgrå pulvret gneds sen in genom flera drag med hård pensel, hela tiden uppifrån och ner. Resultatet såg mest ut om om det hade varit en kalk- eller cementvagn, kameran visar inte alls hur ljus vagnen var. På den högra bilden ser man hur det blev efter mattlackning (Testors Dullcote, sprej). Nedtonat men inte så skrikigt lortigt som innan mattlacken.

Helt klart en framkomlig väg och med tanke på tankvagnarnas form är det nog inte dumt att lacka pulvret i alla fall. Det lär vara omöjligt att undvika fingeravtryck annars. 
 
På resten av vagnarna växlade jag mellan ljusgrått, brunockra, umbra och svart pigment. Ljusgrått penslades på de vagnar jag ville tona ner färgen på, brunockra fungerade som en rostskimrande beläggning på cisternerna, umbra gav ett allmänt skitigt intryck och det svarta användes rikligt runt påfyllningsluckorna, och fungerade som redan nämnts även hjälpligt som oljespill.


Slutsatser
 
Ska jag nu koka ihop erfarenheterna till nån form av recept för nerlortning av mina resterande tankvagnar blir det följande:

  1. Intala dig själv att 'Less is More'. Igen och igen. Det går alltid att lägga på mer lort men inte alltid att ta ett steg tillbaka!
  2. Fortsätt med att mattlacka vagnen
  3. Spruta sen damm på underredet
  4. Tona ner grälla färger genom att spruta tunna lager med ljusgrå färg
  5. Markera strukturen på tanken och underredet genom att pensla på blask, mörkt brungrå på ljusa ytor, ljust gråbrun på mörka. Torka, speciellt på tanken, bort det mesta innan det torkar, med en bommullsbit, kasserat lakan etc.
  6. Dutta på svart pulver runt luckan, pensla pulvret neråt längs tankens sida. Om det blir för mycket, torka bort med lätt fuktad trasa. Strunta i att försöka måla spill, det påpenslade pulvret borde räcka.
  7. Lägg på brungrått pulver på cisternen, dra penseln uppifrån och neråt och gnid in pulvret. Igen, blir det för mycket, fram med fuktad trasa.
  8. Avsluta med att mattlacka vagnen med en lack som verkligen blir matt. Den enda jag har provat själv och är nöjd med är Testors Dullcote på sprejflaska. Jag har hört att Oceanlack, som måste sprutas, också funkar men har alltså ingen egen erfarenhet.
  9. För bästa resultat ska man nog arbeta med en eller två vagnar i taget. Löpandebandmetoden funkar kanske när man testar olika sätt att göra det, men helst ska man ägna sig mer i detalj åt vagnen som ska smutsas. Dessutom är det med all säkerhet en bra idé att ha en bild på vad man vill åstadkomma framför sig när man gör det.