TGOJ malmvagnar M30/m31 - Perl
För att kunna ha ett godståg att dra med mitt Bt-lok har jag samlat på mig några av TGOJs malmvagnar i form av Perlbyggsatser.
Här tänkte jag visa ett parallellbygge av sex stycken M30/M31 (M30 är den bromsade varianten, M31 obromsad).
Bottenplattan på de här vagnarna är gjuten i vitmetall, bra eftersom det ger den nödvändiga tyngden, trist om man som jag inte vill/vågar löda i vitmetallen. Att limma går ju bra i och för sig men det är allt roligare med lödning tycker jag. Det visade sig dock att det går att komma långt utan att använda en enda limdroppe, i alla fall längre än Perl tänkt sig. (Det visade sig f.ö. vara fullt görligt att löda mässing mot vitmetall! Och till sist gick det t.o.m. att löda vitmetall mot vitmetall!!)
Jag började med att löda ihop baljan, helt problemfritt när bockningarna väl är gjorda. (Jag använde 'Hold'n'Fold'-verktyget och kan väl säga att det är just sånt här den är uppfunnen för!) Sen lödde jag ihop lagergafflarna med baljan och fick en enhet som enkelt kunde läggas på vitmetallramen.
Istället för att limma fast bromshistorierna i vitmetallramen lödde jag fast dem i lagergafflarna. Med det gjort sitter också ram och balja ihop utan limning. De styrstift i ramen som fixerar baljans läge smälte jag ner med lödkolven så även de hjälper till att hålla baljan. Jag antar att det kan kallas nån form av nitning? (Av de sex vagnar jag byggde skulle hälften bli obromsade, jag klippte bort bromsarna på dessa EFTER det här momentet).
Efter att resten av bromsrörelsen lötts fast borrades hål för buffertar, krok och TB-bygel i buffertbalken.
Nu ser vagnarna ju ut som vagnar, och en provmontering av hjul visar att det inte är så långt kvar. 'Lite småplock bara...'
På sidor och gavlar ska sitta förstärkningar som Perl tyckte man borde limma fast. Jag tänkte det borde gå bra att löda dit dem och med lite träning gick det väl hyfsat, men det är klart att de första försöken inte blev helt lyckade. Till att börja med förtennade jag såväl förstärkningarna som vagnsidan.
Förstärkningen måttades in i position, hölls fast med en låspincett, och med en ytterst liten mängd tenn på kolven gick det sen att fästa förstärkningen i sidan. Som vanligt (hoppas jag) ser det betydligt värre ut innan målning. Det mesta av föroreningarna brukar sitta som en missfärgning snarare än extralager på sidan.
Därefter löddes ledstången fast och vagnarna var färdiga för lite mer underredsjobb.
När det var dags att fästa långbalkarnas undersida var det ocså dags för eldprovet - lödning i vitmetall. Styrkt av hejaropen från övriga mässingsjuntemedlemmar förtennade jag balkundersidorna med 145-graders tenn för att sedan löda fast balkarna med 70-graders tenn. Det funkade alldeles utmärkt. Lödkolven var ställd på 205 grader vilket visade sig smälta tennet men inte vagnens vitmetall, om man bara var lite kvick. Jag provade också att löda fast balken med 145-graderstennet, det funkade väl lika bra men tennet flöt inte ut lika lätt som 70-graderstennet. Det kan nog efter detta test betraktas som 'korrektare' att förtenna med 145, fästa med 70.
Efter detta såg vagnarna ut så här (titta riktigt noga så ser ni växlarhandtaget under vänster buffertbalk).
Nästa moment blev att löda fast fjäderpaketen med lagerboxarna. Att göra det, med balansarmen fastlödd på fjädernävarna mellan ett par per sida (förebilden hade en sorts trepunktslagring) tog ytterligare en kväll hos mässingsjuntan. Efter att ha kört vagnarna i diskmaskinen och därefter putsat ytterst lite med en glasfiberraderare var det dags att limma fast buffertarna och andra detaljer på buffertbalkarna.
Efter några misslyckade försök att limma fast bromsslangarna (vitmetallgjutna, från VVA) gav jag upp och lödde dit dem istället. Inga större problem, 70-graderstenn och kolven på 150 grader gick ok, med kolven på 200 gick det bättre, även om man fick vara lite försiktig. Koppelimitationerna är av plast och kommer från UGJ/Lokstallet tror jag, de limmades fast med ca-lim.
Med buffertar, bromsslangar och koppelimitationer monterade var det dags för målning.
Den här skaran blev resultatet av första omgången. Rödare än Norra Bantorget på första maj. I verkligheten är de en aning brunare (vagnarna...) och dessutom blir det röda väldigt dominerande om allt runtomkring också är rött (fortfarande vagnarna).
Eftersom det gott kunde bli lite bättre täckning på sina ställen sprejade jag en gång till (Biltemas hobbylack). En sak jag måste medge är att en del av de tennkladdiga ytorna är faktiskt rätt kladdiga även efter målning. (Kanske läge att betona behovet av rengöring lite starkare).
Efter ett par kvällars småpyssel satt så dekalerna på plats. Efter mattlackning ser en bromsad M30 ut som på bilden till vänster. Bilden till höger visar en obromsad M31 med målade hjul monterade, bättringsmålning utförd och med en lättare första vädring påblaskad.
Efter att ha bättringsmålat resten av vagnarna, målat koppel, slangar och buffertar, återstår nu bara vädringen. Jag har tänkt lägga på ett par blasker ('washes' på det där andra språket...) med olika kulörer, spruta underredet med nåt bromsdammsfärgat och till sist dutta på pulver.
Det där med vädringen lär få bli ett annat kapitel, i vilket fall som helst betraktar jag de här sex vagnarna som färdiga nu!