Ånglok litt F - Keyser
De flesta verkar avråda från den här byggsatsen av olika skäl. Eftersom jag fick tag i en orörd sats för ett fyndpris tänkte jag se om det inte går att få till den i alla fall. Det är en vitmetallbyggsats, komplett med motor, växellåda och hjul plus allt annat som kan tänkas behövas.
Jag bestämde mig för att byta ut motorn, växellådan och de för små drivhjulen. I övrigt tänker jag använda de flesta delarna från byggsatsen. En del grejer byter jag bort efterhand, exv. de grovt gjutna buffertarna, lyktorna och en del fotsteg och räcken.
Med en vitmetallbyggsats har man ett val, limma eller löda. Jag bestämde mig för att löda så mycket det går och limma bara där lödning blir för knepigt. Lågtemptenn (145oC) och lödkolven på 225oC verkade funka ok om man är snabb med kolven.
När loket var färdigt hamnade det på Tradera, det passar ju inte in i mitt fokus på 1956-67 så det var lika bra att det fick hamna hos någon som har bättre glädje av det.
Med tendern en bra bit på väg var det så dags att börja kika på själva loket. Och först naturligtvis underredet. De bägge stabila mässingsbitarna skruvades ihop, hålen brotschades upp och det hela målades med Hagmans mattsvarta, en mycket bra färg som sitter bra och inte blir kladdig.
Sen var det bara att kolla att hjulen snurrar på så bra de kan. Men...nu blev det problem. Det visar sig att tilltaget att byta till mer förebildliga hjul för med sig att flänsarna på mittaxelns hjul tar i ytteraxlarnas hjulflänsar! Det hade ju en idiot kunnat lista ut att det fanns risk för, att jag missade den risken hoppas jag kan bero på att jag inte är en idiot.
Lösningen för min del fick bli att fila ner flänsarna på mittaxeln en gnutta, från 23 mm till 22,7. Det verkar som om det räcker, om inte får jag fila lite till. Några flänsar behövs inte för funktionens skull antar jag så...
Här finns också en filmsnutt när mekanismen rör sig: